Głównym celem podręcznika jest udzielenie czytelnikowi pomocy w wyrażaniu i analizowaniu codziennych doświadczeń. Może służyć wszystkim pragnącym zdystansować się od moralnego zamętu, który charakteryzuje współczesny świat. Stanowi także pomoc dla nauczycieli i rodziców – wszelkich wychowawców, którzy potrzebują ugruntować swoje myślenie o dobru i złu.
Struktura podręcznika próbuje odzwierciedlić rozwój myślenia moralnego od głównych, moralnych doświadczeń osobistych, poprzez powstającą refleksję, analizę i systematyzację, aż do czerpania z filozoficznego dziedzictwa ludzkości.
Zagadnienia tematyczne:
analiza doświadczenia zła jako stymulatora myślenia moralnego,
wartości i postawy człowieka wobec nich,
problem odpowiedzialności,
język w komunikacji z innymi,
próba uzasadnienia funkcjonujących norm i wartości moralnych,
omówienie spuścizny filozoficznej dotyczącej etycznego wymiaru życia człowieka,
rozważania na temat wybranych problemów etycznych współczesnego świata (rozwój dyskursywnego myślenia).