Karty wspomagające naukę gry na fortepianie Karty ułatwiające zrozumienie i zapamiętanie zapisu nutowego Karty utrwalające niezbędne zasady muzyki
Jak to wygląda?
Makieta klawiatury z nazwami oktaw i dźwięków Karty z wybranego obszaru teorii muzyki Karty do nauki nut Karty z ćwiczeniami rytmicznymi (przykładowe propozycje) Karty z krótkimi melodiami sprawdzającymi
Jak to działa?
Informacje zawarte na kartach prowadzą przez proces uczenia porządkując go Forma kart ułatwia przedstawieni zagadnień i poprzez bodziec wzrokowy wspiera zapamiętywanie Wyselekcjonowane znaki graficzne lub informacje ułatwiają pracę również uczniom z trudnościami w nauce Brak szumu informacyjnego pomaga lepiej zrozumieć i zapamiętać Karty do nauki nut można różnie wykorzystać np. losować lub układać z nich melodie. To pozwala zaciekawić ucznia i wprowadzić element zabawy. Ćwiczenia rytmiczne mogą być bazą do zabawy na lekcji lub w domu. Proste utworki na końcu zestawu to symboliczne podsumowanie: sprawdź co już umiesz.
Dlaczego to działa?
Forma karty wzbudza ciekawość Wyselekcjonowaną treść łatwiej zapamiętać Karty kojarzą się z zabawą i wpływają na pozytywną atmosferę nauki
Dla kogo to jest?
Dla nauczyciela gry na instrumencie: - Nowe narzędzie pracy - Pomoc dydaktyczna - Łatwy i szybki dostęp do zagadnienia (karta wzmacnia informację werbalną) - Element zabawy
Dla ucznia: - Materiał do powtórki w domu - Łatwo dostępna pomoc (ponumerowane karty pomagają ustalić zakres zadania domowego)
Dla rodzica: - Materiał zawarty na kartach pozwala i pomaga uczestniczyć rodzicom w muzycznej edukacji dziecka - Wspólna zabawa i nauka wzmacniają motywację ucznia
O autorce:
Grażyna Nakonieczna – Zakrzewska
Nauczycielka fortepianu z ponad 40-letnim stażem. Związana z Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie od 1963 (najpierw jako uczennica, potem jako pedagog) oraz ze Społeczną Szkołą Muzyczną I i II st. im. Fryderyka Chopina w Lubartowie. Pasjonatka pracy z dziećmi i młodzieżą. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z trudnościami w nauce (uczniowie dyslektyczni i z zespołem Aspergera) Poszukująca przyjaznych i skutecznych metod pracy z uczniem. Zwolenniczka spokojnego i zrównoważonego podejścia do procesu edukacyjnego.