Co to jest?
Karty wspomagające naukę gry na fortepianie
Karty ułatwiające zrozumienie i zapamiętanie zapisu
nutowego
Karty utrwalające niezbędne zasady muzyki
Jak to wygląda?
Makieta klawiatury z nazwami oktaw i dźwięków
Karty z wybranego obszaru teorii muzyki
Karty do nauki nut
Karty z ćwiczeniami rytmicznymi (przykładowe
propozycje)
Karty z krótkimi melodiami sprawdzającymi
Jak to działa?
Informacje zawarte na kartach prowadzą przez proces
uczenia porządkując go
Forma kart ułatwia przedstawieni zagadnień i poprzez
bodziec wzrokowy wspiera zapamiętywanie
Wyselekcjonowane znaki graficzne lub informacje
ułatwiają pracę również uczniom z trudnościami
w nauce
Brak szumu informacyjnego pomaga lepiej zrozumieć
i zapamiętać
Karty do nauki nut można różnie wykorzystać
np. losować lub układać z nich melodie.
To pozwala zaciekawić ucznia i wprowadzić element
zabawy.
Ćwiczenia rytmiczne mogą być bazą do zabawy
na lekcji lub w domu.
Proste utworki na końcu zestawu to symboliczne
podsumowanie: sprawdź co już umiesz.
Dlaczego to działa?
Forma karty wzbudza ciekawość
Wyselekcjonowaną treść łatwiej zapamiętać
Karty kojarzą się z zabawą i wpływają na pozytywną
atmosferę nauki
Dla kogo to jest?
Dla nauczyciela gry na instrumencie:
- Nowe narzędzie pracy
- Pomoc dydaktyczna
- Łatwy i szybki dostęp do zagadnienia (karta wzmacnia
informację werbalną)
- Element zabawy
Dla ucznia:
- Materiał do powtórki w domu
- Łatwo dostępna pomoc (ponumerowane karty pomagają
ustalić zakres zadania domowego)
Dla rodzica:
- Materiał zawarty na kartach pozwala i pomaga
uczestniczyć rodzicom w muzycznej edukacji
dziecka
- Wspólna zabawa i nauka wzmacniają motywację ucznia
O autorce:
Grażyna Nakonieczna – Zakrzewska
Nauczycielka fortepianu z ponad 40-letnim stażem.
Związana z Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną I i II st.
im. Karola Lipińskiego w Lublinie od 1963 (najpierw
jako uczennica, potem jako pedagog) oraz
ze Społeczną Szkołą Muzyczną I i II st.
im. Fryderyka Chopina w Lubartowie.
Pasjonatka pracy z dziećmi i młodzieżą.
Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy
z dziećmi z trudnościami w nauce
(uczniowie dyslektyczni i z zespołem Aspergera)
Poszukująca przyjaznych i skutecznych metod pracy
z uczniem.
Zwolenniczka spokojnego i zrównoważonego podejścia
do procesu edukacyjnego.