Podręcznik przygotowany przez doświadczony zespół autorski – Marta Kozubska, Ewa Krawczyk, Lucyna Zastąpiło. Autorki tak doskonałych pozycji podręcznikowych dla szkoły podstawowej – od lat beststellerów PWN Wydawnictwa Szkolnego – jak „der, die, das”, „ich und du”, „ABCDeutsch”. Potwierdzeniem jakości dydaktycznej ich podręczników jest wydanie licencyjne w roku 2018 serii „ich und du” przez renomowane niemieckie wydawnictwo edukacyjne Cornelsen (Berlin) pod tytułem „Bruno und ich”. Podręcznik zdobywa obecnie rynek niemiecki i międzynarodowy.
Poziom podręcznika: A2/B1
Cechy podręcznika:
- łagodna progresja leksykalno-gramatyczna zapewniająca harmonijny rozwój czterech sprawności językowych także przy wykorzystaniu materiałów autentycznych,
- przejrzysta modułowa struktura podręcznika dająca swobodę w pracy dydaktycznej zgodnie z potrzebami językowymi uczniów – 6 rozdziałów w podręczniku,
- użyteczne piktogramy określające formy aktywności językowej uczniów w ramach poszczególnych modułów podręcznika umożliwiające pracę nauczyciela zgodnie z ćwiczonymi przez niego sprawnościami językowymi – piktogramy rozróżniają: zadania rozwijające rozumienie ze słuchu, zadania rozwijające sprawność mówienia, zadania rozwijające sprawność rozumienia testów czytanych, zadania rozwijające sprawność pisania, zadania rozwijające umiejętność reagowania językowego + wskazówki ułatwiające naukę oraz koncentrujące uwagę uczniów na zagadnieniach gramatycznych,
- wyrazista, atrakcyjna i angażująca uczniów szata graficzna wykorzystująca współczesne zdjęcia i grafikę, także w odniesieniu do mediów cyfrowych – np. okno maila, pisanie bloga,
- klarownie zdefiniowane cele każdego rozdziału – tematyka, komunikacja językowa, zagadnienia gramatyczne + autoewaluacja po rozdziale,
- konsekwentna realizacja kluczowych kompetencji XXI wieku – komunikacja, kooperacja, kreatywność, krytyczne myślenie poprzez zadania pracy w parach, pracy w grupach, realizację projektów.
Budowa podręcznika:
- sześć rozdziałów o modułowym charakterze – wprowadzenie do podręcznika w formie powtórki materiału leksykalno-gramatycznego z wcześniejszych lat nauki języka – klasy 4-6 – w formie pytań komunikacyjnych,
- polisenoryczna korelacja obrazu i tekstu – zadania realizowane w oparciu o interpretację historyjki obrazkowej + tworzenie kolaży łączących wypowiedź pisemną z grafiką,
- zadania komunikacyjne – wypowiedź ustna – wspomagana przykładowym użyciem fraz leksykalnych ułatwiających budowanie własnej wypowiedzi ucznia,
- ćwiczenia oparte na przetwarzaniu tekstu w wypowiedź ustną,
- ćwiczenia odnoszące się do odgrywania ról – dialogi sterowane w formie wypowiedzi pisemnej i ustnej,
- ćwiczenia usprawniające poprawność wymowy, sekcja: Aussprachetrainig,
- teksty kulturo- i realioznawcze odkrywające Niemcy, Austrię, Szwajcarię oraz Liechtenstein w sekcji: Landeskunde,
- ćwiczenia powtórkowe pod koniec rozdziału – komunikacyjne, trenujące struktury leksykalno-gramatyczne w realnych sytuacjach dialogowych w różnych kontekstach sprawności językowych, sekcja: Übungblätter,
- przejrzysta prezentacja zagadnień gramatycznych w ujęciu tabelarycznym – w kolorze – pod koniec podręcznika, sekcja: Spickzettel.