Celem głównym rozprawy jest opracowanie koncepcji zagregowanej oceny sprawności zarządzania jakością mającej zastosowanie w przedsiębiorstwach. Celami cząstkowymi są:
1) identyfikacja ekonomicznych i organizacyjnych aspektów zarządzania jakością,
2) identyfikacja czynników sprawności w dziedzinie zarządzania jakością,
3) analiza postrzegania sprawności zarządzania jakością w przedsiębiorstwach,
4) zdefiniowanie i zaprojektowanie modelu oceny sprawności zarządzania
jakością,
5) opracowanie procesu oceny sprawności zarządzania jakością,
6) empiryczna ewaluacja modelu oceny sprawności zarządzania jakością.
Poszczególne cele zostały zrealizowane w kolejnych rozdziałach. Każdemu
celowi odpowiadają przedstawione poniżej hipotezy badawcze. Ten sposób uporządkowania treści pozwala na zwiększenie przejrzystości prezentowanych rozważań.
Przyjęto główną hipotezę badawczą stanowiącą, że zastosowanie koncepcji zagregowanej oceny sprawności zarządzania jakością umożliwia przedsiębiorcom rozpoznanie kierunków doskonalenia i ułatwia podejmowanie działań prorozwojowych.