Opinie o Nas
Eduarena - Księgarnia Językowo - Edukacyjna Zarejestruj się lub Zaloguj się
Koszyk
 
 

Kodeksy Dobrych Praktyk. Prawno-Socjologiczne Aspekty Bankowego Soft Law a Współczesna Kultura Bankowa

W magazynie
SKU
9788372527509
SKU 9788372527509
Wydawnictwo Uniwer. Ekonom. w Krakowie
Autor Magdalena Frańczuk
Rok Wydania 2017
Oprawa Miękka
Ilość stron 331
Nasza cena 54,00 zł Normalna cena 60,00 zł
Zasadniczym celem pracy jest ukazanie sposobu, w jaki kodeksy i zasady bankowego soft law mogą realnie wzmacniać obowiązujące regulacje twardego prawa, oraz jaki jest ich wpływ na budowanie modelu fair banking i kulturę bankową. Z drugiej strony przedstawiono, jak w wielu przypadkach kodeksy dobrych praktyk i etyki bankowej stały się tylko iluzoryczną regulacją mającą na celu odbudowę reputacji banków, a nawet w skrajnych przypadkach - narzędziem wprowadzającym klienta w błąd co do rzeczywistych standardów panujących w danej instytucji - elementem budującym zaufanie na fałszywych przesłankach. Ponieważ wprowadzenie do banku aktów samoregulacji nie jest obowiązkowe, nie powoduje ono, że dany bank staje się automatycznie etyczny. Przepisy kodeksów czy też zasad etyki bankowej nie mają zatem charakteru de facto konstytuującego bankowość etyczną, stanowią rodzaj niewiążących dyrektyw, zaleceń, a ich faktyczne przestrzeganie zależy wyłącznie od wykształconej w danym banku praktyki (zwyczaju) i dobrej woli pracowników, a więc od pewnego poziomu kultury bankowej. Skoro omawiane regulacje należą, jak wskazano wyżej, do tzw. miękkiego prawa, to są tylko pokrewnymi prawu instrumentami, nie posiadają mocy prawnie wiążącej, nie można zatem mówić o ich rzeczywistym obowiązywaniu, o ile nie wynika ono z praktyki ich przestrzegania w danym banku. Brak rzeczywistej internalizacji takich norm powoduje, że stanowią one regulacje, które określić można jako pozorne i irrelewantne przede wszystkim z punktu widzenia konsumenta usług bankowych. Można uznać, że zasady dobrych praktyk bankowych są przede wszystkim wyrazem pewnej poprawności politycznej, której celem jest obniżenie poziomu uprzedzeń konsumentów do pokryzysowego wizerunku banków.
Więcej informacji
SKU 9788372527509
Wydawnictwo Uniwer. Ekonom. w Krakowie
Autor Magdalena Frańczuk
Rok Wydania 2017
Oprawa Miękka
Ilość stron 331
Napisz własną recenzję
Napisz opinię o produkcie:Kodeksy Dobrych Praktyk. Prawno-Socjologiczne Aspekty Bankowego Soft Law a Współczesna Kultura Bankowa
Twoja ocena