Podręcznik do historii, zakres podstawowy dla szkół ponadpodstawowych składa się z 4 działów:
1. Europa i świat po kongresie wiedeńskim.
2. Polacy w latach 1815–1848.
3. Europa i świat od połowy XIX w.
4. Ziemie polskie i ich mieszkańcy od połowy XIX w.
Podręcznik Historia 3. Część 1. Zakres podstawowy został przygotowany dla uczniów klasy 3 liceów ogólnokształcących i techników, którzy rozpoczynają naukę przedmiotu historia w klasie trzeciej. Publikacja obejmuje zakres od 1815 r. do początków XX w. i pozwala realizować treści przewidziane do nauki tego przedmiotu w pierwszym semestrze.
- Każdy rozdział podręcznika otwiera spis tematów z danego obszaru - każdy temat natomiast zawiera wypunktowane cele lekcji, które uczniowie osiągną po przyswojeniu danej partii materiału.
- W toku lekcji do poszczególnych elementów zaproponowano wiele poleceń i pytań do wykorzystania przez nauczyciela lub do nauki samodzielnej przez ucznia w domu. Hasła na marginesach to treści obowiązkowe do zapamiętania.
- Publikacja zawiera liczne infografiki, teksty źródłowe i mapy ilustrujące treści merytoryczne. Elementy te opatrzone poleceniami pomagają w rozwinięciu umiejętności analizy zawartych w nich wiadomości.
- Informacje o źródle to następne elementy, które poszerzają wiedzę - są także punktem wyjścia do dyskusji i doskonalenia analizy.
- Bloki „Podsumowanie lekcji” i „Podsumowanie przed sprawdzianem” znajdujące się na końcu działu zawierają esencję wiadomości i umożliwiają szybkie powtórki.
- Podręcznik kończy się polecaną listą lektur, które warto poznać, oraz indeksem osobowym i indeksem pojęć.
- Na uwagę zasługują liczne zdjęcia i grafiki bogato ilustrujące tematy z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin ważnych i rozwijających się w omawianych okresach, pozwalające wyobrazić sobie koloryt tamtych epok.
Treści podręczników serii Historia wydawnictwa Operon koncentrują się na wyjaśnianiu procesów historycznych, ukazują powiązania pomiędzy życiem społecznym, gospodarczym i politycznym, a także wyjaśniają źródła przemian cywilizacyjnych. Autorzy wykorzystali bogate i różnorodne materiały źródłowe i ćwiczeniowe. Mapy i infografiki systematyzują wiedzę, a osie czasu wraz z licznymi poleceniami do tekstów uczą rozwiązania zadań egzaminacyjnych.